Bloggarkiv

fredag 2. desember 2016

Månedens plan

Det slo meg helt plutselig at det kanskje kunne vært litt lurt av meg å legge ut litt av budsjettet her, for å lettere kunne ha noe å vise til. Før hver ny måned starter har jeg laget et nytt budsjett, og selv om ordet "budsjett" kan få mennesker til å brekke seg så fører den noe veldig fint med seg. Jeg får en nogenlunde anelse for hvordan måneden ser ut, og hva jeg øker sparekontoen med den bestemte måneden.

Jeg har alle mine regneark fra år tilbake
inne på Google disk, så jeg kan gå tilbake og se hva fjorårets november så ut - og det kan gi meg fordeler. Tenk på januar, som ofte er en overraskende dyr måned, så kan jeg klikke meg tilbake til 2015 eller 2014 og se hvordan utgifter jeg hadde da og minne meg på hva som kommer. Et budsjett viser hva jeg skal bruke, altså er hvordan det ser ut på forhånd, mens regnskapet som er i ramme regneark viser hva jeg faktisk har brukt.

Det er ingen hemmelighet at jeg liker tall og det å crunche tall for å få et hvert budsjett er veldig lett på papiret, men neimen ikke alltid lkke enkelt i virkeligheten. Eller er det det?

Nuvel, siden dette er en prøve så forsøker jeg å legge ut litt faste innlegg slik at det kan være lettere å følge tråden, og starter med at mitt ønskelige sparemål blir 25% denne måneden. Altså av alle mine månedlige inntakter og utgifter så skal jeg ha satt av 25% på sparekonto.

Så får måneden og valgene mine vise hvordan det blir :-) Spennende!